تأثیر شکل فیزیکی یونجه و فرآوری دانۀ جو بر عملکرد، فراسنجه‌های تخمیری شکمبه و سنتز پروتئین میکروبی در بره‌های پرواری دالاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه تغذیه دام و طیور، دانشکده علوم دامی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

2 استاد گروه تغذیه دام و طیور، دانشکده علوم دامی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

3 استادیار گروه تغذیه دام و طیور، دانشکده علوم دامی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

4 استادیار موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

5 دانشیار گروه علوم دامی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

به‌منظور بررسی تأثیر شکل فیزیکی یونجه و فرآوری دانه جو بر عملکرد، فراسنجه‌های شکمبه‌ای و سنتز پروتئین میکروبی در بره‌های پرواری نژاد دالاق از 30 رأس بره نر 2/1±5/3 ماهه با میانگین وزن زنده 1/1±17 کیلوگرم استفاده شد. این آزمایش در قالب فاکتوریل 3×2 بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو با دو فاکتور شامل: شکل فیزیکی علوفه و فرآوری دانه جودر دوره 98 روزه با 6 تیمار و 5 تکرار انجام شد و جیره‌های آزمایشی شامل: 1- یونجه خرد شده با دانه کامل جو 2- یونجه خرد شده با دانه جو آسیاب شده 3- یونجه خرد شده با دانه جو پولکی 4- یونجه پلت با دانه کامل جو 5- یونجه پلت با دانه جو آسیاب شده 6- یونجه پلت با دانه جو پولکی بودند. نمونه‌گیری از مایع شکمبه در روز 84 در زمان 3 ساعت بعد از خوراک‌دهی انجام شد. از روز 70 آزمایش به مدت 6 روز حجم ادرار تولید شده توسط هر حیوان به طور روزانه ثبت شد. نتایج نشان داد که علوفه یونجه به صورت پلت در مقایسه با خرد شده باعث بالارفتن ماده خشک مصرفی و افزایش وزن روزانه و بالا رفتن مقدار پروپیونات، نیتروژن و پروتئین میکروبی و پایین آمدن مقدار استات و pH گردید و همچنین، فرآوری دانه جو به صورت پولکی و آسیاب شده در مقایسه با دانه جو کامل نیز باعث بالارفتن افزایش وزن روزانه و بالا رفتن مقدار پروپیونات، نیتروژن و پروتئین میکروبی و پایین آمدن مقدار آمونیاک و pH شد (05/0>P).

کلیدواژه‌ها

اسدی، م. (1397). تأثیر شکل فیزیکی کنسانتره و نوع بافر جیره بر عملکرد، فراسنجه‌های خونی و پارامترهای شکمبه‌ای بره‌های پرواری دالاق. پایان­نامه کارشناسی ارشد تغذیه دام. دانشکده علوم دامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ص 117.
افشار، س.، کاظمی بن خیاری، م و فردوسی، ح.ر. (1394). تأثیر تغذیه دانه جو کامل و پرک شده همراه با منبع پروتئین کنجالۀ سویا و اوره بر قابلیت هضم مواد مغذی و فراسنجه­های شکمبه­ای در گوسفند نژاد مهربان. نشریه پژوهش­های تولیدات دامی. 11: 107- 102.
بابایی، م.، چاشنی دل، ی. و دیرنده، ع. (1395). اثر کبالت و فرآوری دانه جو بر عملکرد، قابلیت هضم مواد مغذی و فراسنجه­های شکمبه­ای و خونی در بره­های پرواری. نشریه تحقیقات علوم دامی. 5 (1): 1-13.
توغدری، ع. (1393). ارزیابی تغذیه­ای دانه جو و ذرت فرآوری شده در جیره­های با فیبر یا نشاسته بالا در اسب ترکمن. رساله دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 118 ص.
 دانش­مسگران، م.، طهماسبی، ع. و وکیلی س. ع. (1387) .هضم و سوخت­ساز در نشخوارکنندگان. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 261 ص.
دلاور، م. و دانش­مسگران، م. (1382) . مؤلفه­های شیمیایی و گوارشی (شکمبه­ای و روده­ای) سیلاژ یونجه عمل­آوری شده با اوره و اسید سولفوریک و تاثیر آن بر تولید و ترکیب شیر گاوهای شیرده. مجله علمی و پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد،  17(2): 60-69.
میرمحمدی، د. (1392). بررسی اثر شکل فیزیکی خوراک در جیره­های با و بدون کود بستر جوجه­های گوشتی بر عملکرد بره­های پرواری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 130 ص.
قورچی، ت و سیدالموسوی، س. م. م. (1397). اصول تغذیه نشخوارکنندگان. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ص310.
قورچی، ت. و قربانی، ب. (1390). میکروبیولوژی شکمبه. انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 167 ص.
کاظمی، ف. (1396). بررسی اثر جایگزینی جو با انواع ذرت فرآوری­شده بر  بر عملکرد رشد، قابلیت هضم ماده خشک، فراسنجه­های شکمبه­ای و خونی، جمعیت میکروبی، پروتئین میکروبی، فعالیت آنزیم سلولاز و سودآوری اقتصادی بره­های نژاد افشاری. رساله دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 117 ص.
کامل ارومیه، س.، ناصریان، ع.، احسانی فریمانی، م. و رحیمی، ع. (1391). اثر استفاده از سه نوع جیره آغازین پلت، آجیلی و آردی بر مصرف خوراک، افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل و فرآسنجه­های شکمبه­ای در گوساله­های شیرخوار هلشتاین. دانشگاه صنعتی اصفهان. پنجمین کنگره علوم دامی ایران.
کریمی، ه. (1381). یونجه. چاپ دوم. تألیف، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، 372 ص.
نجفی، ش.، طباطبایی، م.م.، زابلی، خ.، احمدی، ا. و ساکی، ع.ا. (1396). اثر متقابل بین فرآوری دانه جو و نوع منبع نیتروژن جیره غذایی بر قابلیت هضم، متابولیسم نیتروژن و تولید پروتئین میکروبی در گوسفند مهربان. نشریه تحقیقات تولیدات دامی. 1: 39-51.
ولی­زاده قلعه­بیگ، (1397). اثرات استفاده از گندم عمل­آوری شده به روش­های مختلف بر عملکرد، فراسنجه ­های شکمبه­ ای و خونی، قابلیت هضم، فعالیت آنزیمی و جمعیت میکروبی شکمبه در بره­های پرواری. پایان نامه دکتری تغذیه دام دانشکده علوم دامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. 128 صفحه.
AOAC. 2005. Official Method of Analysis, 15 ed. Association of Official Analytical Chemists, Arlington, USA.

Broderick, G.A. and Kang, J.H. (1980). Automated simultaneous determination of ammonia and total amino acids ruminal fluid and in vitro media. Journal of Dairy Science. 63: 64–75.
Chen, X.B. and Gomes, J.M. (1995). Estimation of microbial protein supply to sheep and cattle based on urinary excretion of purine derivatives – an overview of the technical details. International feed resources unit, Rowett Research Institute, Bucksburn Aberdeen AB2 9SB. United Kingdom.
Davies, K.L., McKinnon, J.J. and Mutsvangwa, T. (2013). Effects of dietary ruminally degradable starch and ruminally degradable protein levels on urea recycling, microbial protein production, nitrogen balance, and duodenal nutrient flow in beef heifers fed low crude protein diets. Canadian Journal of Animal Science. 93(1): 123-136.
Dehghan-banadaki, M., Corbett, R. and Oba, M. (2007). Effects of barley grain processing on productivity of cattle. Journal of Animal Feed Science and Technology. 137 (1-2): 1- 24.
Fluharty, F.L., Zerby, H.N., Lowe1, G.D, Clevenger, D.D. and Relling, A.E. (2017). Review Effects of feeding corn silage, pelleted, ensiled or pelleted and ensiled alfalfa on growth and carcass characteristics of lamb. South African Journal of Animal Science. 47 (5): 704-711.
Gahani-moghadam, E., Mahjubi, T., Hossin-yazdi, M., Cardoso, F.C. and Drackleyh, J.K. (2015). Effect of alfalfa hay and its physical form (chopped versus pelleted) on performance of Holstein calves. Journal of Dairy Science. 98: 1-7.
Hamedi-maralani, S., Taginedjad-roudbaneh, M. and Moghaddaszadeh-ahrabi, S. (2014). Feeding of steam flaked wheat and barley on starter consumption and performance of milking calves. European Journal of Experimental Biology. 4(1): 591- 594.
Jaborek, J.R., Zerby, H.N., Moeller, S.J. and Fluharty, F.L. (2017). Effect of energy source and level, and sex on growth, performance, and carcass characteristics of lambs. Small Ruminant Research. 151:117-123.
Karimizadeh, E., Chaji, M. and Mohammadabadi, T. (2017). The effects of physical form of diet on nutrient digestibility. Rumen fermentation, rumination, growth performance and protozoa population of finishing lambs. Journal of Animal Nutrition. 3(2): 139-144.
Khorasani, G.R. Okine, E.K. and Kenelly, J.J. (2001). Effect of barley grain with corn on ruminal fermentation characteristics, milk yield and milk composition of Holestein cows. Journal of Dairy Science. 84: 2760-2769.
Lopez-soto, M.A., Barreras, A., Calderon-cortes, J.F., Plasencia, A., Urias-estrada, J.D., Aguilar-Hernandez, J.A., Estrada-Angelio, A. and Zinn, R.A. (2013). Influence of processing of barley grain on characteristics of digestion, ruminal fermentation and digestible energy of diet in lactating cows. Iranian Journal of Applied Animal Science. 4(3): 477-484.
Makkar, H.P.S. (2003). Effects and fate tannin in ruminant animals, adaptation to tannin, and strategies to overcome detrimental effects of feeding tannin-rich feeds. Small Ruminant Research. 49: 241-256.
Markham, R. (1942). A steam distillation apparatus suitable for micro-Kjeldahl analysis. Biochemical Journal. 36(10): 790-791.
Mehrez, A.Z., Ørskov, E.R. and McDonald, I. (1977). Rates of rumen fermentation in relation to ammonia concentration. British Journal of Nutrition. 38: 437- 443.
National Research Council. (2007). Nutrient Requirements of Small Ruminants: Sheep, Goats, Cervide and New York Camelids. National Academy of Science. Washington, DC.
Omidi-Mirzaei, H., Azarfar, A., Mirzaei, M., Kiani, A. and Ghaffari, H. (2017). Effects of forage source and forage particle size as a free-choice provision on growth performance, rumen fermentation, and behavior of dairy calves fed texturized starters. Journal of Dairy Science.101: 4131-4157.
Ørskov, E.R. (Ed.). (1982). Protein Nutrition in Ruminants. Academic Press, London.
Owens, F. N. and Goetsch, A. L. (1988). Ruminal Fermentation. Page 153 in the Ruminant Animal: Digestive Physiology and Nutrition. D.C. Church, ed. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.
SAS Institute Inc. (2013). Statistical Analysis System (SAS) User’s Guide (Version 9.4), SAS Institute, Cary, NC, US.
Tothi, R., Lund, P., Weisbjery, M.R. and Hvelplund, T. (2003). Effect of expander processing on fractional rate of maize and barley starch degradation in the rumen of dairy cows estimated using rumen evaluation and in situ techniques. Animal Feed Science and Technology. 104: 71-94.
Vaithiyanathan, S., Bhatta, R., Mishra, A.S., Prasad, R., Verma, D.L. and Singh, N.P. 2006. Effect of feeding graded levels of prosopis cineraria leaves on rumen ciliate protozoa, nitrogen balance and microbial protein synthesis in lambs and kids. Animal Feed Science and Technology. 133: 177-191.
Van Soest, P.J. )1994(. Nutritional Ecology of the Ruminant. Cornell University Press.
Zebeli, Q., Mansmann, D., Steingass, H. and Ametaj, B.N. (2006). Balancing diets for physically effective fibre and ruminally degradable starch A key to lower the risk of subacute rumen acidosis and improve productivity of dairy cattle. Journal of Livestock Science. 127: 1-10.